יום חמישי, 27 בספטמבר 2012

מתחילים. הקדמה קצרה וקדימה לעבודה

בתפילת מוסף של יום כיפור, לאחר סדר העבודה בבית המקדש, מופיעה קינת עשרת הרוגי מלכות שעלו למוקד בהוראת קיסר רומי. הקינה מספרת את הדו שיח בין הצדיק לשכינה, שניות אחדות לפני שמסר את נשמתו לבוראו ובאמצע גם את מוציאו להורג.
במקרה אקראי לחלוטין, ספר שחמק לידי בערב החג, עזר לי להעביר את השעות הקשות של הצום ובו תמצית של ציונים קדושים ברחבי צפון הארץ, חבל הארץ הגדול ביותר שיש בו קברי צדיקים יותר מכל מקום אחר העולם. 
הספר כלל הספר על הציון, מי הצדיק, מקום מנוחתו, מקורות וביסוס למיקום, ציטוטים של הצדיק במקורות וכן אוגדן תפילות לכל אחד ואחד.
כבר תקופה ארוכה שאני מתלבט עם עצמי בנוגע לקברי צדיקים. במו עיני יצא לי לחזות בכמה מקרים שהפכו את הקערה על פיה אבל עדיין נשארתי סקפטי. הרי בכל זאת, מה יש בה במיסטיקה היהודית? האם יש שם כוחות מאגיים?
שני מקרים חוויתי באופן אישי בעת האחרונה ואיני יכול לשייך אותם מלבד לכוחות על בלתי מוסברים הקשורים לצדיקים.
לפני כשנה (קיץ 2011) הציע לי חבר להצטרף אליו לעליה לציונו של יוסף בן יעקב. מדובר בנסיעה לעיר הפלסטינית שכם, תחת מעטה אבטחה צבאי כבד ובמידת מה של סיכון. כיוון שהיה זה יום פדיון הבן של נכדי ועמדתי בפני קבלת החלטה מסויימת וחשובה, הסכמתי וקפצתי על המציאה. יומיים לאחר הביקור בקבר יוסף, לפתע החלו העניינים להסתדר. 
לפני כ שלושה חודשים יצאתי עם ביתי הקטנה לסיור קברי צדיקים כשאני מתעתד לתעד את המקומות בהם אנו מבקרים ובאותו זמן לשאת תפילתי למוצא האחרון שעמד בפני. עברנו אצל מספר ציונים כשפנינו לאחד הגדולים והידועים ששמו יצא כאחד שתפילה אצלו עושה ניסים. רק יצאנו מאותו ציון ולא עברו 3 דקות וקיבלתי את שיחת הטלפון המיוחלת ששינתה את המצב מקצה את קצה. 
עודני רואה עצמי סקפטי במידת מה אבל אני בטוח שמסתתר שם משהו שאי אפשר לתת עליו את ההסבר ולכן גמלתי בליבי לקחת על עצמי בלוג אחד נוסף, בנוסף לבלוג אחר שיש לי וזאת שיהיה לי ככלי לחשוף ולגלות מה מסתתר מאחורי אותם אבנים ואתרים מקודשים. 

נכון שמישהו עשה את זה קודם. הראשון היה בנימין מטודלה שבא לחקור את הארץ בשלהי המאה הראשונה של האלף השניה (או במילים אחרות, לפני כ-900 שנה). מטודלה (כשמו כן הוא, מהעיר טודלה שבספרד) היה מגלה ארצות יהודי שעבר בשירות האימפריה הספרדית כשהוא בוחר לחקור במסעותיו את את עמי האזור אולם לא הסתיר את מוצאו והקפיד לבקר ולהתארח בקהילות היהודיות בכל חבל ארץ בה ביקר. 
רבים נוספים חקרו ומיפו את הארץ ואת קברי הצדיקים והמקומות הקדושים אולם הבולט מבין כולם היה כ-450 שנה אחרי בנימין מטודלה, היה זה האר"י (האשכנזי רבי יצחק לוריא) אבי תורת הקבלה, גדול מקובלי צפת שמיפה בעזרת תלמידו הרב חיים ויטאל מיפה בחזיונו את ארץ ישראל ואת המקומות הקדושים. 
האחרון לפי מיטב ידיעתי שעשה זאת ובחן רב, היה מנחם מיכלסון שהיה חברו של אבי. 
מנחם רתם שני חברים טובים וביחד גם הם חרשו את הארץ לאורכה ולרוחבה וגם הם מיפו את המקומות הקדושים בארץ כשהם מעדכנים את הרשימה המכובדת עם עוד כמה צדיקים מהמאה האחרונה.
תודתי נתונה למנחם מיכלסון שנתן לי את הסכמתו לצטט פרקים מספרו. 
אין זה נדר אולם אני מקווה שיהיה בי הכוח לעמוד המשימה ולהביא מקום אחד בשבוע.


לפני שנתחיל, מספר נקודות חשובות:
איני חוקר/ הסטוריון/ ארכואולוג או כל דבר אקדמאי אחר אחר בתחום זה. אני עושה זאת כיוון שהנושא מסקרן ומרתק אותי ואכן מיום ליום אני מגלה בו עניין רב. 
אין לי את הכלים לבדוק או לאמת נכונותו של מקום ולא חסרים מקרים של סיפורים על קברי שיחים עליהם טובי בני ישראל מתפללים ומשטטחים. 
אני מסתמך על מספר רב של מקורות שאת רובם הגדול אני מוצא באמצעות הרשת. כאן המקום להודות לכל מי שנתן את הסכמתו לצטט קטעים ממקורותיו ואבקש את סליחתו מראש מכל מי שיש לו בעלות מסויימת על תוכן כזה או אחר. הבלוג אינו למטרת רווחים ואינו מהווה עסק כלכלי ועל כן איני רואה בכך כל הפרה של זכויות יוצרים. 
מכיוון שמידת הציניות זורמת העורקי, אני מבקש את סליחתו של כל מי שמוצא עצמו נפגע ממה שאני כותב. הכל נעשה בתום לב וללא כל כוונה לפגוע באמונתו של איש. יחד עם זאת, כשצריך, אני מוצא עצמי חייב להראות את הצד השני של המטבע, לשאול שאלות ולהאיר ולהעיר.
נשתמע, מאיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה