יום רביעי, 31 באוקטובר 2012

מאידרא רבא או בירא עמיקתא

לא, לא טעיתי ואין כאן שגיאת כתיב.
בדרך למירון, בואכה עמוקה/צפת, ישנו מקום על אם הדרך, קצת נסתר מהעין אבל על פי המסורת הוא מקום קברם של תלמידי רבי שמעון בר יוחאי ובניו של רבי יוסי (איזה רבי יוסי? עוד מעט)

ראו זאת כמטפורה. הדרך לרשב"י מלאה בתחנות עצירה רבות העוברות כחוט השני בין כל תלמידיו של רבי שמעון בר יוחאי עד שמגיעים לרבם הנמצא במירון.

השלט המסביר את המקום קצת מבלבל. לכאורה, אדרא רבא הכוונה היא לכאורה היא פירוש המילה לחלק מספר הזוהר בו מגלה הרשב"י לתלמידיו את סודי סודות הקבלה ויש גם את האדרא זוטא, גם הוא חלק מספר הזוהר שנכתב על ידי הרשב"י שהוא החלק הנוהגים לקרוא בל"ג בעומר.
אז נחזור לאדרא. השמועות מספרות כי זהו המקום הו התאספו תלמידיו ככיתת לימוד ובו כתב הרשב"י את ספר הזוהר תוך שהוא מלמדם את סודות תורת הקבלה.
ספר הזוהר, הוא ספר מורכב בסודו ולא כל אחד יכול או מסוגל ללמוד בו. אלא שבתקופה האחרונה הזוהר הפך להיות "יהדות אינסטנט" וכל מי שרוצה לראות עצמו חלק מהעם היהודי או שהוא סלב, שם חוט אדום על ידו ומתחיל לקרוא בספר הזוהר ואין כאן המקום לנהל על כך את הדיון האם טוב הדבר או לא. קטונתי.
מנהג שיוסד באחרונה הוא התגייסות יומית של 70 אלף איש לקרוא מידי יום עמוד אחד באידרא רבא וכך בכל שנה 70 אלף מסיימים את הספר כולו. 
אז לפי המסורת, האם זאת כיתתו של הרשב"י. נכון? חכו. יש עוד.
הכיתה המעופפת של רשב"י

השלט שעל הכביש אומר "קבר בני רבי יוסי".
ככל הנראה מדובר ברבי יוסי בן יוקרת שהיה אמורא מהדור השלישי. מקור השם יוקרת הוא איקרית, אותו כפר ערבי מפורסם יחד עם בירעם שתושביו פונו במלחמת העצמאות.הכפר היה בראשיתו בתקופת המשנה והתלמוד כישוב יהודי שחרב. במאה ה-16 חודש הכפר על ידי נוצרים קתולים שעסקו בחקלאות כחלק מאמונתם ומאוחר יותר השתלטו על הכפר התושבים הערבים.
רבי יוסי בן יוקרת, היה קפדן וקיצוני מאוד לתלמידיו וילדיו. האגדה מספרת שביתו היתה יפת תואר והיה מסיחה את דעתם של בני ישראל עד שהיתה גורמת לנשואים לבוא ולהציץ לביתם במסתור. מרוב שהיה קפדן וספגן, אמר: "ביתי, מצערת את את הבריות, שובי לעפרך ולא יכשלו בך בני האדם" והורה להמיתה.
אגדה נוספת המסופרת על רבי יוסי בן יוקרת היא שהיה מתפרנס מהשכרת אתון להובלת משאות. באחד הימים, שכח השוכר את נעליו על האתון והאתון לא זזה ממקומה שמא יחשדו בה שגנבה את הנעליים שאינם שייכים לרבי יוסי.
רבי יוסי דמן יוקרת קבור לא רחוק, במרחק של מספר קילומטרים לכיוון עין זיתים. 

ועכשיו לאתר עצמו:
בירידה מהכביש ישנה רחבה גדולה בה ניתן להחנות את הרכב. שביל קצר וגרם מדרגות מובילות אל מבנה האבן המסוכך על המערה ומבחוץ ישנה רחבה גדולה לעריכת תפילות וטקסים. יש הנוהגים לפקוד את המקום בלילות תוך קריאת ספר הזוהר. בתוך המערה ישנם קברים שהשתמרו היטב אולם אין כל סימן זיהוי מי קבור שם. יתרה מכך, האר"י בספרו של חיים ויטאל, לא ציין את המקום כמערת האדרא רבא וכן לא כמקום קבורתם של תלמידיו או ילדיו של רבי יוסי אלא ציון המערה נמצא במקום אחר, על אותו כביש בדרך לצפת בסמוך לקבר רבי יוסי בן יעקב (עוד רבי יוסי וככל הנראה זהו מקור הטעות)

האם מדובר בכיתתו של הרשב"י או בקברם של בניו של רבי יוסי או בשניהם יחד? למי הפתרונים?

מה להביא: אדרא רבא, אדרא זוטא ומשהו לאכול כי אי אפשר בלי.

מבט מהכביש
מקום:
כביש 866 בין צומת חנניה לצומת מירון.
במקום קיימים ציונים נוספים: קבר ר' בנאה האמורא. קבר אלקנה אבי שמואל.

הצג מפה גדולה יותר 








3 תגובות:

  1. זהו מקום מקסים בארץ ישראל.

    השבמחק
  2. האם ניתן להשתמש באחת התמונות של מערת האידרא? עם קרדיט כמובן

    השבמחק
  3. האם ניתן להשתמש באחת התמונות של מערת האידרא? עם קרדיט כמובן

    השבמחק