יום שלישי, 16 באוקטובר 2012

עד שירדו גשמים - חוני המעגל ו-70 השנים שאחריו

רק התחלנו להגיד מוריד הגשם ואין יותר מתאים מהנקודה הבאה.
תראו לי בוגר כיתה א' שלא מכיר את סיפורו של חוני המעגל שהתפלל לירידת הגשמים. המורה שרטטה עם גיר לבן עיגול ברצפת הכיתה ועמדה בתוכו תוך שהיא מספרת על סיפורו של חוני המעגל: לאחר שבוששו הגשמים להגיע, הקיף עצמו במעגל ונשבע שעד שלא יפתחו ארובות השמים, הוא לא יצא מהמעגל. מיד נשמעו תפילותיו וגשם שוטף החל לשטוף את הארץ. 
אם נביט ממבט על, חוני המעגל היה ככל הנראה התושב הראשון של חצור הגלילית ומערתו נמצאת בקצה מעלה הרחוב הראשי החוצה את חצור כשלפני המערה המפורסמת של חוני ושל אשתו, נמצאת מערה נוספת של נכדיו, אבא חלקיה וחנן הנחבא. 
הקשר בין שני הציונים אינו רק בקשר המשפחתי בין הנכדים לסבם (ככל הנראה, יש סיבה לכך שתתבהר בהמשך) אלא גם בקרבה הפיזית שבין המערות שיש הטוענים כי במערה שכן חוני כאשר הסתתר מהגשמים ולא בטוח מי אכן קבור שם ואכן הגיע הזמן לקצת ספקות. 
על מנת לבסס את מקוריות הציון, חיפשתי מקורות שאכן מציינים כי אלה הם המקומות המיוחסים לאותם תנאים (חוני המעגל, אבא חלקיה וחנן הנחבא) אולם לא בנימין מטודלה בספרו מסעות בנימין ולא האר"י בספרו של הרב חיים ויטאל, שנתגלו עם הזמן כיותר כאמינים משאר מתעדי הציונים. יתרה מכך, היחידי שאכן מציין ועליו מתבססת טענה ודאית לשתי מערות אלו, הוא הרמ"ק - רבי משה קורדובירו שהיה מורו ורבו של האר"י ואכן מפתיע ומעורר תמיהה מדוע לא הסתמך האר"י על קביעתו של מורו הרמ"ק. 
ביסוסים למקומו של מערת חוני המעגל ונכדיו מצאתי גם בתיעוד קדום יותר המציין כי מקום המערה היה בפאתי כפר פ'רעם, ככל הנראה חצור הקדומה או כפר ערבי מקומי שהיה בסביבה וכך מצאתי:
בשנת 1210, ביקר בארץ רבי שמואל בן שמעון שהיה ידוע כמבעלי התוספות. והוא מציין "הלכתי מצפת אני לבדי וראש הגולה לכפר פרעם וקרוב לעיר מצאנו קבר חוני המעגל, אשתו ובניו". 
ב1272, אחד מתלמידיו של הרמב"ן, שהיה בארץ ישראל ותיעד חלק מהציונים הקדמונים, כתב באיגרת ששלח לרמב"ן, הוא מספר "מן העמוקה, הלכנו לפרעם כשתי פרסאות שם חוני המעגל ואשתו"
אם כך, אין ספק שחוני ושני נכדיו היו בסביבה. אולם, שני תיעודים אלו לא תורמים מידע שיכול לאשש או להצביע על מיקום הציונים ועל כן קשה להסתמך עליהם ובנוסף, עדיין נותרה החידה, מדוע לא קיבל האר"י קביעת המקום על ידי מספר מתעדים כשאחד מהם הוא מורו ורבו. 
ספק נוסף, מקורי עוד יותר ומסובב דיו כדי שיהיה ספק סביר, מצאתי בכתביו של יוסף בן מתתיהו, הלו הוא יוסיפוס פלביוס בוא הוא מספר כי חוני המעגל נסקל למוות על ידי המון זועם בעיר ירושלים מספר שנים לפני חורבן בית המקדש השני, 65 לפני הספירה לאחר שדחה להפעיל את כוחותיו ולפגוע באחד מבניו של אלכסנדר ינאי. הספק מתחזק בכך שקשה להאמין שגופתו של חוני הועלתה עד להרי הצפון לאחר שנסקל בירושלים הנצורה. (בהנחה שלא היה עדיין שדה תעופה בראש פינה או מונית שרות ירושלים-צפת) 

ועכשיו, לציונים: 
חנן הנחבא, נקרא כך משום שנבחר על ידי הציבור להוביל את הקהילה ולהיות מפרנסיה. כיוון שהיה צנוע והתרחק מהכבוד, התחבא התנא עד "יעבור זעם" ועד שימצאו פרנס אחר על העם. 
מספרת הגמרא על חוני המעגל (תענית כ"ג ע"א) שפוגש חקלאי שנוטע חרובים בשדה והוא נוזף בו מדוע הוא נוטע חרוב, הרי צריך להמתין 70 שנה עד לצאת הפרי הראשון. 
ענה לו האיש כי הוא נוטע לדורות הבאים. 
ואכן, 70 שנה לאחר תפילותיו של חוני המעגל, עברו כוחות התפילה להורדת גשמים גם לנכדו, אבא חלקיה שהיה בתרגום חופשי המשך לשושלת הבבא המקומי לאחר שקיבל את כוחותיו של חוני סבו. האגדה מלאה בסיפורים אודות תושבי העיר שעלו לאבא חלקיה לבקש ממנו שיתפלל כסבו להורדת גשמים. גם הוא, כאחיו, היה צנוע והתרחק מהכבוד והשררה ועל פי האגדות שמצאתי, הירבה בלתת דוגמא אישית ליחסים משפחתיים תקינים. 

מערות חוני המעגל ונכדיו, מתוחזקות היטב כיום על ידי תושבים מקומיים. 

בכניסה למערת הנכדים, ניתן לראות בצורה מאוד בולטת את שמו של דוד אזולאי שנידב עצמו לעבוד במקום. מבין הנמצאים בציון, אף אחד לא ידע לספר לי מיהו אותו דוד אזולאי שדאג ששמו יונצח אף יותר מאותם נכדיו של חוני. אין פעילות רבה במקום ונראה כי עיקר הפעילות מתרחקת בשעות החשיכה. 
מהבנת הנקרא, אכן מדובר במערת קבורה אולם לדעתי קיים ספק סביר אם אכן מדובר במערתם של אבא חלקיה וחנן הנחבא כיוון שהם מוזכרים בשנית בציונו של סבם.


באזור מערת חוני המעגל לעומת זאת, המקום שוקק חיים ותוסס. במקום ישנו מקווה טהרה, (לדעתי המים באם ממעין סמוך), מזנון פעיל ביותר ומבנה אבן לאירועי הילולות. במקום ישנו מתחם רחבה גדולה בו נערכים טקסים שונים ביום השנה של חוני המעגל (Tין תאריך מדוייק אולם יש הטוענים כי זה ד' אייר) ואירועי מסורת נוספים. 
כיום המערה סגורה וזאת לאחר שרשות העתיקות פרסמה אזהרה כי קיימת סכנה לקריסת המקום (והיה מאוד קשה לצלם שם) אולם, המתפללים יכולים למצוא עצמם נושאים תפילה בכניסה למערה במקום בו קיימת מצבתו של חוני ונכדיו (שימו לב לכיתוב שעל המצבה!!!!) 
בחיפושי אחר מקורות נוספים, מצאתי מאמר שכתב דותן גורן, דוקטורנט באוניברסיטת בר אילן בו הוא ליקט מספר אירועים מהעת החדשה (המאה האחרונה) אודות מערת חוני המעגל. על התמודדות התושבים היהודים בניסיונותיהם להשיג בעלות על מתחם המערה. כדאי לקרוא. 

מה להביא: מטריה. מי יודע, אולי ירד פתאום גשם.
מה נהוג לומר על הציונים: 

איך מגיעים: נוסעים בכביש 90 (מצפון או מדרום) ונכנסים לחצור הגלילית. נוסעים ברחוב מעלה הבנים, הרחוב המרכזי של חצור וממשיכים לטפס במעלה ההר ברחוב מעלה חוני המעגל. מיד לאחר הסיבובים נמצאת מערת אבא חלקיה וחנן הנחבא. מערת חוני המעגל נמצאת בסוף המעלה. 

הצג מפה גדולה יותר





2 תגובות:

  1. חבל שהמערה סגורה למבקרים, זה נראה כמו מקום קסום ביותר! ובכלל כל האיזור של חצור הגלילית יפיפה.

    השבמחק
  2. Casinos Near Harrah's Resort Southern California - MapyRO
    Harrah's 영주 출장안마 Resort Southern 파주 출장샵 California is a casino and hotel in Valley 전라북도 출장마사지 Center, California. Find reviews 울산광역 출장샵 and information for AAA/AARP members, 서울특별 출장마사지 seniors,

    השבמחק